ТЕМА: А. де Сент-Екзюпері. Життєпис письменника. Людські стосунки , моральні
цінності в казці – притчі «Маленький принц».
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю А. де Сент-Екзюпері; засвоїти
поняття "філософська казка-притча"; допомогти школярам зрозуміти
ідейно-художній зміст твору "Маленький принц", його філософський
зміст та гуманістичну спрямованість; сприяти морально-етичному вихованню учнів;
Формувати предметні компетентності:
- виявляти актуальність порушених письменником теми і проблеми у казці-притчі «Маленький Принц»;
- розкривати особливості сюжету і композиції «Маленького
Принца»
Обладнання: підручник, демонстраційний матеріал , фотопортрет письменника,
виставка його творів; тексти казки-притчі "Маленький принц".
ЕПІГРАФ « Найскладніший політ — це політ над собою».
А. де Сент-Екзюпері
А. де Сент-Екзюпері
ХІД
УРОКУ
I.
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
Метод
енергізатор –
актуалізує здібності учнів.
Учні сидять парами,
взявшись за руки, хором промовляють:
Тепло
своїх долоньок
Я
другу віддаю.
Урок
новий цікавий
Я
з радістю почну.
Слово вчителя
Протягом
життя людина розвивається фізично, інтелектуально, духовно. Проте внутрішнє
"Я" за різних обставин може уповільнюватися в розвитку, і тоді людина
перестає розвиватися духовно, втрачає кращі риси – доброту, дружелюбність, а
отже, взаєморозуміння, повагу.
Мабуть,
усвідомлюючи це, автор "Маленького принца" зізнається: "Я боюся
стати таким, як дорослі".
Всесвітньо
відомий письменник, філософ, льотчик, і винахідник Антуан де Сент-Екзюпері
часто писав, що він "був створений, щоб стати садівником...".
Чи
це не парадокс? Ні! Філософи, письменники часто мислять символами і
висловлюються символічно. Все велике виростає з маленького — з насіння, з
паростків, з дитини. Тож письменник бачив своїм завданням леліяти й доглядати
добре насіння, полоти бур’ян на планеті Земля, як дбайливий садівник, бо
відчував себе відповідальним за все людство.
Хто
ж він, льотчик-герой і винахідник мильних бульок для дітей, автор
"Маленького принца", філософський зміст якого й до цього часу
розшифровують десятки вчених? Про це — наша розмова на уроці.
Учні визначають
власну мету уроку.
II.
ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
План
уроку
- Історичні умови розвитку
Франції кінця ХІХ – 40-х рр.. ХХ ст..
- Антуан де Сент-Екзюпері:
людина і письменник.
- Огляд літературної
діяльності письменника.
- Історія створення казки
"Маленький принц".
- Поняття про філософську
казку-притчу.
- Первинне знайомство із
твором "Маленький принц".
1.
Робота з епіграфом
- Як ви розумієте слова
французького письменника?
- Як ви думаєте, якою
повинна бути людина, що висловила таку думку?
- Чи кожна людина здатна
на політ над собою?
2.
Слово вчителя
Та
щоб зрозуміти, чи зміг зробити політ над собою Сент-Екзюпері, треба
ознайомитися з його біографією, творчістю, з часом, коли жив і творив
письменник. То ж пропоную вам переглянути
відеоролик .
Відеоролик
(біографія )
Антуан де Сент
– Екзюпері
3.
Бесіда
- Що вас
вразило у розповіді про життя письменника?
- Які факти письменника та чому вас
здивували?
- Яким ви уявиляєте Сент – Екзюпері за характером?
- Дмитро Павличко написав вірш , який так і назавав"Антуан де Сент- Екзюпері"
Навіщо
повертатися назад
З небес на землю, де війни катуші,
Де Францію дрібні й підступні душі
Зжирають, наче гусениці сад?!
І свій літак тісний, немов снаряд,
Веде він у безумнім безоружжі
Крізь вибухи, що, мов сліпучі ружі,
Цвітуть і осипаються підряд...
В палаючій, як метеор, машині
Його вхопила неба течія
І занесла в глибини темно-сині.
Світ у зірках читав його ім’я.
З небес на землю, де війни катуші,
Де Францію дрібні й підступні душі
Зжирають, наче гусениці сад?!
І свій літак тісний, немов снаряд,
Веде він у безумнім безоружжі
Крізь вибухи, що, мов сліпучі ружі,
Цвітуть і осипаються підряд...
В палаючій, як метеор, машині
Його вхопила неба течія
І занесла в глибини темно-сині.
Світ у зірках читав його ім’я.
- Яке враження спарвив на вас
вірш?
- Які почуття передає вірш?
-
Які факти біографії французького письменника відображено у вірші
Д.Павличка ?
4. Історія створення казки
«Маленький принц»
Задум
жодного із закінчених творів Сент-Екзюпері не виношував так довго, як
«Маленького принца». По-справжньому мотиви цього твору почали складатися з
початком Другої світової війни. У той час Сент-Екзюпері часто малював один і
той же малюнок: маленький хлопчик із крильцями і без них здивовано дивиться
із-за хмар на землю. Цей дивовижний хлопчик дедалі більше не давав спокою
письменникові, льотчикові, бійцеві. Казка була написана у Нью-Йорку протягом
1942 року і вийшла друком навесні 1943 року. Це був останній твір
Сент-Екзюпері. Він став переконливим доказом повного поетичного
самопізнання людини. «Маленький принц» яскравим світлом осяває й інші
твори письменника. Без нього взагалі важко зрозуміти глибину задумів і
прагнень митця. Маленький принц — улюблений герой Сент-Екзюпері, виразник його
найпотаємніших думок і сподівань.
У
«Листі заручника» письменник відзначав: «Мені байдуже, уб'ють мене на війні чи
ні. Але якщо я повернуся живим з цієї "невдячної, але необхідної
роботи", переді мною постане тільки одне запитання: що потрібно сказати
людям?».
Що
хотів сказати людству письменник Сент-Екзюпері у своїй філософській
казці-притчі «Маленький принц», ми й повинні дізнатися.
5. Перегляд Буктлелера «Маленький принц»
Притча — повчальна алегорична оповідь, в якій фабула підпорядкована
моралізаційній частині твору. У притчі зосереджена певна дидактична ідея.
Цей твір став одним
із засобів вираження морально-філософських роздумів, нерідко протилежних загальноприйнятим,
панівним у суспільстві уявленням.
Чому
казка-притча філософська? Бо піднімає серйозні філософські проблеми — сенсу буття,
дружби, кохання, відповідальності.
А щоб налаштуватись на повчання, послухайте притчу
«Олівець»
Бабуся пише
листа. Онук дивиться і каже: «Я знаю, що ви пишете про мене». Бабуся
всміхнулася і сказала: «Так про тебе, а ще, коли ти виростеш, я хочу щоб ти був
схожим на цей олівець» Хлопець сказав,що
він нічим не відрізняється від інших олівців.
-Все залежно
від того, як дивитися на речі. Цей олівець володіє п’ятьма якостями, які
необхідні тобі, якщо ти хочеш прожити життя в ладу з усім світом.
По – перше: ти можеш бути генієм, але ніколи не забувай про існування
Направляючої Руки, яку ми називаємо Богом. Завжди довіряй себе його волі.
По – друге: щоб писати, мені доводиться заточувати олівець. Це трохи
боляче, але після цього олівець пише тонко. Отже, вмій терпіти біль,
пам’ятаючи,що він додає благородства.
По – третє: можна стерти помилку. Запам’ятай, що виправляти помилки
необхідно. Часто це єдиний спосіб залишитися на вірному шляху.
По –
четверте: в олівці має значення не деревина,
не розмір, не форма, а графіт, що знаходиться в середині. Так і в людини:
головне не одяг,не врода,а внутрішня краса, душа.
По – п’яте: олівець завжди залишає після себе слід. Так само і ти
залишай після себе сліди своїми вчинками і тому обмірковуй кожен свій крок.
Учитель . Про те як знайти шлях до щастя, як
бути щасливим на своїй планеті,- філософська притча – казка Антуана де Сент –
Езюпері.
- Тож уявімо, що ми подорожуємо з Маленьким принцом і
разом з ним відвідаємо жителів різних астероїдів та побуваємо на планеті Земля.
Казку "Маленький
принц" Екзюпері написав за кілька місяців до смерті. Цей твір став його
письменницьким заповітом. На перший погляд, це звичайна казка про те, як
хлопчик подорожує по казковій галактиці. Але чи це так? Давайте вирушимо разом
з Маленьким принцом у подорож і подивимося, що ж заповідав нам Екзюпері.
7. Бесіда
1. Поміркуйте
над назвою твору. Які асоціації, почуття вона викликає? (Перша асоціація — з
казкою, адже саме там головні герої — принци та принцеси. Але розмірковуючи над
назвою, можна піти далі: принц у народній казці — це втілення шляхетності,
ідеалу людини. Отже, назва «Маленький принц» може бути сприйнята і як
авторський пошук ідеалу, його розвиток, зростання, і як туга за втраченою
людством шляхетністю почуттів, вчинків, і як заклик стати на захист цих
ідеалів. Сама вже назва, «Маленький принц», створює образ чогось неймовірно
тендітного, беззахисного, викликаючи почуття ніжності й легкого смутку.)
1. За яких обставин оповідач познайомився з маленьким принцем? (Аварія
літака в пустині Сахарі)
2. З яким проханням прнинц звернувся до оповідача? (Намалювати баранця)
3. Що повідач
дізнався про планету маленького принца?
4. Яким було
життя маленького принца на його планеті? (Учні розповідають про життя маленького принца на його
планеті. )
5. З якою метою принц вирушив на інші
планети?
6. Скільки планет відвідав Маленький принц? (Сім)
7. Хто проживав на першій
планеті? Як звалася ця планета?
Астероїд 325. Планета короля. Королі дивляться на
світ спрощено: для них усі люди піддані. Для короля найважливіше –щоб йому
підкорялися. Непокори він би не зазнав. Це був абсолютний монарх. Головний
висновок, який робить маленький принц. «Влада повинна бути розумною».
Учитель: чому «Себе
судити важче, ніж інших?»
8. Хто
проживав на другій планеті?
Астероїд 326. Планета честолюбця. Гонорові люди уявляють, що
всі ними захоплюються. Вони глухі до всього, крім похвал. «Захоплюйся мною» –
ось девіз у житті честолюбця. Ось невеликий діалог:
— Ти й справді дуже шануєш мене? — спитав він маленького принца.
— А що то — шанувати?
— Шанувати — значить визнавати, що я
найкращий, найчепурніший, найбагатший і найрозумніший на планеті.
— Але ж на твоїй планеті ти сам-один!
— Ну, то зроби мені ласку, все одно шануй
мене!
— Я шаную,— мовив маленький принц і злегка
знизав плечима.— Але яка тобі з цього радість?
Учитель: Діти, чи сподобався вам честолюбець? Ось і маленькому принцу не
сподобався, і він рушив далі.
Висновок: "Пихаті
люди глухі до всього, окрім похвал".
Астероїд 327.
Це планета № 3 де жив п'яничка. Маленькому принцу дуже шкода стало
п'яницю. Його мучила совість. Він говорив: «П'ю, бо хочу забути. Що мені
соромно.»
Маленький принц і ми
разом з ним робимо висновок: «Важко вирватися з кола пристрастей». Будь-яка
залежність: від комп'ютерних ігор, алкоголю, вживання наркотиків - страшна.
Потрібно не потрапляти в коло пристрастей.
Висновок: Кожна
людина повинна знайти сили змінити себе, якщо це треба.
Астероїд 328.
Планета № 4 ділка. Він весь час заклопотаний.
Учитель: «Скільки разів у житті ділок підняв голову?»
Голову підняв всього
тричі в житті. Перший раз, коли звідкись залетів хрущ. Він підняв жахливий шум
і ділок зробив 4 помилки в підрахунках. Другий раз, коли був напад ревматизму.
І третій при зустрічі з принцом. Він твердить: "Я людина серйозна. Мені
мріяти ніколи". Від принца не бачив ніякої користі. І тут наш герой
затримався недовго. Йому було нудно і нецікаво з ділком.
Учитель. Хто пам'ятає, яка планета
сподобалася маленькому принцові? (ліхтарника) Ось і ми відправимося туди.
Висновок: Якщо
людина вважає своїм головним достоїнством те, що вона серйозна і ділова, і
зайнята тільки справою, його життя прожите марно.
Астероїд 329. Планета № 5
дуже цікава. Вона виявилася менше усіх. На ній тільки поміщалися що ліхтар та
ліхтарник. Дуже подобається нашому героєві ліхтарник. Людина, яка вірна своєму слову,віддано
виконуває розпорядження. Маленький принц згадав, як колись, переставляючи свого
стільця, він шукав місця, звідки було б видно захід сонця. I йому захотілося
допомогти товаришеві, бо кожну
секунду він запалює і гасить ліхтар - планета стала обертатися швидше, а домовленість
залишилася. Його девіз- "жити для інших і бути вірним цьому слову".
Висновок: Треба
бути вірним своєму слову і думати не лише про себе.
Астероїд 330. Планета № 6 -
географ. Географ - занадто поважна особа, йому ніколи розгулювати. Він не
виходить зі свого кабінету. Але він приймає у себе мандрівників і записує їх
оповідання. І якщо хто-небудь з них розповість що-небудь цікаве, географ
наводить довідки і перевіряє чи порядна людина цей мандрівник.
Учитель І Маленький принц знову стикається з думкою, що
робота географа безглузда. Ми з вами побачили, що жителі усіх планет, як ним
здавалося, займалися дуже важливою справою. Але Маленький принц не знаходить в
їх справах ніякого сенсу. Саме географ і
порадив відвідати планету Земля.
Учитель - І ось Маленький принц на землі. Яке розчарування
осягнуло його тут?
(Він
побачив сотні тисяч троянд, і заплакав. "Адже його красуня говорила йому, що
подібних до неї немає в усьому Всесвіті").
- Потім Маленький принц зустрівся
з Лисом, який відкрив йому найголовніший свій секрет. Яку мудрість дарує він
нам?
(Щоб стати
другом, потрібно, щоб тебе приручили. "Ти завжди у відповіді за того, кого
приручив".)
- Маленький принц зрозумів, що його троянда зовсім не схожа на інших,
тому що тільки їй він віддав частинку серця. Він приручив її і
тепер за неї у відповіді.
- Як ви розумієте слово "приручати"?
( Потрібно не
лише давати живій істоті їжу, а зрозуміти її, зробити так, щоб вона раділа
тобі, щоб ти приносив їй щастя. Приручити - означає віддати частинку свого
серця.)
. - Лис сказав: «Ось моя таємниця.
Вона дуже проста: лише серце добре бачить. Найголовнішого не побачиш очима.»
Учитель.
– Экзюпері вчить
нас чути душу людини, що йде з тобою поруч по життю, серцем торкаючись до
серця, і любити тих, кого ми приручили.
. - Як закінчується
казка?
( Льотчик і Маленький принц розлучаються.
Маленькому принцові потрібно повернутися на свою планету до Рожі і заради цього
він просить змію, щоб вона укусила його. Він повинен піти із земного життя.
- Ця книга - заповіт. Що ж
заповідав нам Экзюпері?
Обговорення висловлювань учнями
Учитель - Я відкрию вам
один секрет. Читати цю книгу можна у будь-якому віці. Зовсім маленька дитина
сприймає її як казку. Нас вона змусила замислитися над дуже серйозними
життєвими питаннями. Якщо ви прочитаєте її, коли станете старші, ця казка
відкриється вам по-іншому. Тому, що це
мудра притча про любов і вірність, про дружбу і самопожертвування, доброту і красу.Экзюпері
говорив: "Я писав, щоб сказати моєму поколінню: ви мешканці однієї
планети, пасажири одного корабля".
IІІ.
ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Підсумкова
бесіда
-
Які,
на вашу думку, повчальні моменти містить казка – притча?
(Письменник прагне переконати людей, що головне– це їхні
душі,ставлення до матеріальних та моральних цінностей. Треба любити життя,
людей і ти будеш щасливим).
-
Які цінності людського життя захищає автор?
- Знайдіть
ознаки казки й притчі у творі. (Незвичний
сюжет, персоніфікація рослин, тварин (Лис, Троянда, Змія) — це елементи казки.
У творі багато алегорій (баобаби, вода), подаються морально-філософські роздуми
письменника — це елементи притчі.
- Які
цінності людського життя захищає у своєму творі А. де Сент-Екзюпері?
- У чому полягає
гуманістичний зміст твору? (Твір
пройнятий любов'ю до людини, прагненням достукатися до її душі, сколихнути,
змусити замислитися й очиститися від усього нещирого й непотрібного, повернути
втрачену дитячу щирість, чистоту, безпосередність.)
- Яке враження справив на
вас Маленький принц?
- Вказати, чи досягли мети уроку..
ІV. Домашнє завдання
Дібрати матеріал про подорожі Маленького принца;
виписати філософські вислови про сенс життя, його цінності; намалювати ілюстрації до твору (творче
завдання; виконується за бажанням).
V. Підбиття підсумків
уроку. Рефлексія.
- Я думаю, що
ви, діти, були на уроці не тільки активні, уважні, кмітливі, але і поглинали
знання з теми з апетитом, а також отримали від цього величезне задоволення.
Свою діяльність на уроці ви оціните за допомогою карток 3 кольорів: червоного,
синього і зеленого, які лежать у вас на парті.
Уважно послухайте притчу:
Йшов мудрець, а
назустріч йому три людини, які везли під гарячим сонцем візок з каменями для
будівництва.
Мудрець зупинив їх і задав кожному з них питання.
У першого запитав: "Що ти робив цілий день?". Той з усмішкою
відповів, що цілий день возив прокляті камені.
У другого
запитав: "А що ти робив цілий день?". Той відповів: "Я сумлінно
виконував свою роботу".
А третій
посміхнувся, його обличчя засвітилося радістю і задоволенням. "А я брав
участь у будівництві храму".
Нехай кожен сам
оцінить свою роботу на уроці. (Сигнальні картки).
Хто працював як
перша людина? Піднімає синю картку.
Хто працював як
друга людина? Піднімає зелену картку.
Хто працював як
третя людина? Піднімає червону картку.
Я бажаю вам
завжди працювати з радістю і задоволенням.
Спасибі вам за
урок. Урок закінчено. До побачення!
Коментарі
Дописати коментар